El programa Mens sana és una iniciativa de la Diputació de Barcelona de xerrades, conferències i tallers a les biblioteques al voltant d’aquest concepte ampli que afecta el benestar emocional, psicològic i social de les persones.
Durant els anys 2025 i 2026 el programa té com a temàtica el benestar emocional i joves, i des d’El despertador tenim el plaer de coordinar-lo en col·laboració amb la psicòloga especialitzada en infància, adolescència i família Kàtia Velar.
El cicle proposa tallers vivencials, participatius, reflexius i aplicables, enfocats, per una banda, a acompanyar als joves i adolescents establint vincles afectius i constructius i per tal de fomentar l’autoconeixement, la capacitat d’autoregulació i la cura de la salut emocional.
De l’altra, el programa també ofereix eines a les famílies per tal que puguin acompanyar millor els joves i crear vincles afectius i constructius.
En total, oferim 6 modalitats de tallers i arribem a 19 biblioteques d’arreu del territori.
Les propostes per a famílies:

(Re)conèixer els nostres fills i filles:
Qui ets tu? Descobrir-te de nou
Repassarem els canvis físics, mentals, emocionals i socials que es viuen a l’adolescència i joventut, per entendre millor les seves conductes.

Entendre’ns i atendre’ns:
Com estic jo? Recalculant ruta
Observarem com estem vivint emocionalment, els pares i mares, tots aquests canvis dels nostres fills i filles per cuidar-nos i reformular el vincle.

Acompanyar-se x acompanyar:
Soc aquí! Mostrar les coordenades
Reflexionarem com relacionar-nos i quina és la distància adequada per acompanyar-los en el seu procés de construcció de la seva identitat
Les propostes per a joves i adolescents:

Neuroruta.
Explora el cervell per conduir-lo
Una introducció fascinant als canvis cerebrals propis d’aquesta etapa i a com aprofitar-los per créixer.

Univers d’emocions.
Què saps dels teus sentiments?
Un espai per entendre les emocions, la seva funcionalitat i aprendre a utilitzar-les com a eina d’autoregulació.

Ansietat, qui ets?
Respostes per a entendre’t millor
Un taller que facilita identificar i regular l’ansietat, transformant-la en una aliada per afrontar reptes.
Objectius de les xerrades / tallers
Oferir un espai grupal d’acompanyament, escolta i cura en relació al benestar emocional i la salut mental.
Promoure l’autoconeixement dels seus processos d’afrontament emocional, donant valor a les estratègies que ja apliquen i són funcionals, i cercant eines pràctiques de millora en el que es pot progressar.
Facilitar un espai de psicoeducació que permeti un afrontament saludable de diferents situacions vitals.
Proposar i practicar eines de regulació emocional.
Afavorir el pensament crític respecte a l’estigma de l’adolescència.
- Biblioteca Antònia Torrent i Martori – Arenys de Munt
- Biblioteca de Lloreda – Badalona
- Biblioteca Esteve Paluzie – Barberà del Vallès
- Biblioteca Frederica Montseny – Canovelles
- Biblioteca Marc de Vilalba – Cardedeu
- Biblioteca Central de Cerdanyola – Cerdanyola del Vallès
- Biblioteca Teresa Pàmies – Cornellà del Llobregat
- Biblioteca Verge de Montserrat – El Bruc
- Biblioteca Núria Albó – La Garriga
- Biblioteca de la Roca del Vallés – La Roca del Vallès
- Biblioteca Municipal de Corró d’Avall – Les Franqueses del Vallès
- Biblioteca de Bellvitge- L’Hospitalet de Llobregat
- Biblioteca La Cooperativa – Malgrat de Mar
- Biblioteca Can Sant Joan – Montcada i Reixach
- Biblioteca M. Serra i Moret – Pineda de Mar
- Biblioteca de Ponent – Sabadell
- Biblioteca Salvador Vives Casajuana – Sant Vicenç de Castellet
- Biblioteca Mont-Àgora – Santa Maria de Montbui
- Biblioteca Pare Ignasi Casanovas – Santpedor
Perfil dels contractants:
Biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació d Barcelona.
Més informació: info@el-despertador.com
Categories: Activitat, amb els joves, Orientació i vocació
Tagged as: accionar, autoconfiança, autocontrol, coaching, competències, comunicació, desenvolupament de competències, empatia, entrenament, futur, iniciativa, joves, networking, orientació a l'assoliment, projecte, resiliència, superació, treball en equip