Acompanyar és intrínsec a la nostra essència. Com deia Aristòtil, l’ésser humà, com a zoon politikon (animal polític) que és, tendeix per naturalesa a socialitzar-se i interrelacionar-se. Naixem del ventre de la mare i creixem en diferents entorns (familiars, educatius, socials, politicoeconòmics) que condicionen el nostre desenvolupament personal, relacional, cultural. Interactuem, i en aquesta interacció impactem, en major o menor mesura, en els/les altres.
Ens vinculem, ens influïm, d’una manera o altra. És un fet.
Com és un altre fet que viatgem cada dia amb la nostra motxilla d’experiències, emocions i condicionants, davant dels nous desafiaments a què ens enfrontem. Diàriament gestionem la complexitat d’aquests reptes, però també la complexitat d’acompanyar l’esdevenir de les persones amb qui compartim trajectes diversos. Si mirem el diccionari etimològic diu que acompanyar és compartir temps i espai amb algú més.
Com és d’important i necessari compartir, oi? Per tantes coses!: fer més suportable el trajecte de la soledat, aprendre i nodrir-nos d’altres mirades, descarregar motxilles de tota mena, demanar ajuda, inspirar-nos, confiar-nos, desafiar-nos, aixoplugar-nos, estimar-nos… Infinits compartirs que ens parlen de tants acompanyaments… Els que rebem. Altres que anhelem. Alguns que fins i tot rebutgem. I, és clar, els que oferim i realitzem.
I tot això en un món tecnològic dominat per les pantalles que dificulta i redueix molt els tempos i els espais pel vincle i l’acompanyament, menys paciència, menys respecte per processos, menys conversa, més aïllament i desconnexió en la hiperconnexió, i reduint els tempos.
Sòcrates i l'origen de la maièutica
Parla perquè jo et pugui conèixer
Sòcrates
Som al final de les Guerres Mèdiques, prop d’Atenes, a Grècia, l’any 471 abans de Crist. La partera Fenàreta acaba de tenir el seu fill amb l’escultor Sofronisc, un nen astut i amb molta agudesa de raonament a qui anomenen Sòcrates. Us sona?
De la seva biografia en sabem poc. No va escriure mai cap text, i la majoria de dades tant de la seva vida com de la seva obra provenen de tres contemporanis seus: l’historiador Xenofont, el comediògraf Aristòfanes i el filòsof Plató. D’aquests tres testimonis podem deduir que el nostre protagonista, amb una aparença rodanxona i malgirbada que li valia algunes burles, va viure bona part del seu temps de manera modesta però sense complicacions econòmiques. L’herència que li va deixar el seu pare en morir li va permetre dedicar-se al que més li agradava: deambular per les places, mercats, palestres i gimnasos d’Atenes mentre dialogava amb tothom, des de joves aristòcrates fins a gent comuna. Aquestes converses amb freqüència s’assemblaven a llargs interrogatoris, i és que si una cosa li apassionava era fer preguntes.
En aquestes converses filosòfiques, almenys tal i com van quedar reflectides en els Diàlegs del seu deixeble Plató, Sòcrates segueix una sèrie de pautes precises que configuren l’anomenat diàleg socràtic, un mètode que encara avui inspira a pensadors, mestres, científics, juristes, psicòlegs, i potser alguns polítics… En definitiva, a totes aquelles persones que cerquen les claus de la veritat.
La cosa anava així:
Sòcrates iniciava la conversa alabant la saviesa del seu interlocutor i presentant-se a si mateix com un ignorant: tal fingiment és el que es coneix com a ironia socràtica, que presideix la primera part del diàleg. En ella, Sòcrates proposava una qüestió (per exemple, què és la virtut?) i elogiava la resposta de l’interlocutor, però després l’oposava amb successives preguntes o contraexemples a les respostes rebudes, sumint així en la confusió el seu contertulià, que acabava reconeixent que no tenia ni idea sobre la qüestió. Aquest punt és essencial: no es pot ensenyar alguna cosa a qui ja creu saber-ho, així com tampoc es pot aprendre dels altres. La humilitat, per tant, és la base per aprendre, evolucionar i connectar de veritat amb les altres persones.
Un cop admesa la pròpia ignorància, començava la maièutica, del grec ‘maieutikos’, que vol dir parir: per mitjà del diàleg, amb noves preguntes i raonaments, Sòcrates anava conduint els seus conversadors al descobriment d’una resposta precisa a la qüestió plantejada, de manera tan subtil que la veritat semblava sorgir del seu mateix interior, com si l’haguessin parit. Aquesta fase està basada en la idea, més platònica, que el coneixement està latent en la consciència humana. El filòsof, tal com fa la llevadora amb els nounats, ha d’ajudar el seu interlocutor a fer néixer la veritat.
Avui, aquest al·legat a l’autoconeixement sembla molt obvi. Tant el mètode inductiu com el científic beuen del mètode socràtic en pretendre que les persones accedeixen al coneixement de la veritat a través de la seva experiència, en comptes de fer-ho a partir de suposicions donades per bones. Acceptar la pròpia ignorància és el primer pas per arribar a la saviesa, o, dit d’una altra manera, per prendre consciència del nostre desconeixement.
Amb la seva conducta i les seves idees, però, Sòcrates es va adobar enemics que, en el context d’inestabilitat en què es trobava Atenes després de les guerres del Peloponès, van acabar per considerar-lo massa perillós. Oficialment acusat d’impietat per no creure en els déus grecs i de corrompre la joventut, va ser condemnat als 70 anys a beure cicuta després que, en la seva defensa, hagués demostrat la inconsistència dels càrrecs que se li imputaven.
El llegat de Sòcrates, no cal dir-ho, ha perdurat fins als nostres dies. A través del seu mètode de diàleg i la seva recerca incansable de la veritat, Sòcrates va establir les bases per al pensament crític i la reflexió ètica. I en el tema que ens ocupa avui, l’art d’acompanyar, la seva importància encara és més evident. Preguntar-nos i posar en pràctica la maièutica socràtica ens permet navegar per les profunditats de la ment. L’escolta activa, els silencis, l’assertivitat o el feedback constructiu són, sens dubte, portes d’entrada a la reflexió i l’autodescobriment.
Què creieu que pensaria el mestre de Plató del Chat GPT?
L'Àgora, amb Elisenda Pascual Martí i Jordi Muñoz Jovell
Pretextos culturals
Per Elisabet Alguacil i Balién
A l’assaig Una habitació pròpia, que Virgina Woolf va publicar el 1929, l’autora britànica reflexiona sobre el fet que, a la major part de la literatura de ficció, la presència d’un personatge femení està justificat a causa del seu vincle amb un personatge masculí existent, de manera que la transcendència i el pes del personatge femení prové d’aquest lligam.
Inspirada en aquesta crítica, l’any 1985, l’autora de còmics Alison Bechdel recupera aquesta idea al seu còmic The Rule, on la protagonista fa constar que només està disposada a veure una pel·lícula si compleix amb els següents requisits:
1. Apareixen almenys dos personatges femenins.
2. Es mencionen els seus noms.
3. Tenen una conversa que no gira al voltant d’un home.
Aquests 3 elements configuren el test de Bechdel, que reivindica la presència de personatges femenins rellevants, més enllà del tipus de vincle que encarnen en la història i de la seva relació amb la resta de personatges. Us animo a que feu la prova abans de veure la propera pel·lícula o sèrie per comprovar si supera aquest test. Molta sort!
I és que en el Pretext d’avui indaguem sobre els vincles i l’art d’acompanyar. I ho fem començant per una de les relacions que més pàgines i minuts ocupa en la ficció i la no-ficció: em refereixo a la família, on podem enumerar llargues llistes de títols on no poden faltar-hi The Sopranos (amb permís dels Simpson, amb 35 temporades en antena). La sèrie que enguany celebra el seu 25è aniversari i, que si feu com jo i la veieu en l’actualitat, us grinyolaran tots els personatges femenins que hi apareixen, que sembla que expressament estiguin creats per no superar el test de Bechdel que us comentava al principi. La ficció seriada, creada per David Chase, retrata els vincles d’una facció mafiosa de Nova Jersey capitanejada per Tony Soprano, qui pateix recurrents atacs de pànic motivats per la difícil relació que manté amb la seva mare, font de traumes i conflictes. L’abordatge d’aquests desmais sobtats el duran a establir un vincle amb Jennifer Melfi, la psiquiatra amb qui farà teràpia durant anys. L’acompanyament de la psiquiatra sempre té un component de fascinació, de por i certa dependència, i va mutant amb el temps. Lleialtats, traïcions, assassinats, infidelitats, violència i un final rotund per a aquesta família de sang i per a l’altra famiglia, la de la MAFIA, a qui es rendeix més fidelitat que a la pròpia.
Però si he de destacar una sèrie que s’ha centrat en el retrat dels llaços familiars i n’ha fet bandera aquesta és sens dubte This is us, ficció creada per Dan Fogelman que relata la vida de la família Pearson, família blanca de classe mitjana nord-americana formada pel matrimoni de Rebecca i Jack i els seus 3 fills (dos d’ells bessons –Kate i Kevin- i un tercer adoptat, en Randall, que és negre i va néixer el mateix dia que els altres). L’estructura narrativa parteix d’una història contemporània que està plena de flahsbacks -salts temporals al passat- on descobrim herències emocionals, traumes recurrents, fracassos, baralles, reconciliacions i també èxits i alegries. Al trencaclosques s’hi aniran afegint salts al futur que no ens deixaran de sorprendre. Tot plegat cosit amb precisió i amb una emotivitat reforçada per una música que embolcalla l’exaltació emocional per tocar la fibra sense miraments.
Les 35 temporades de The Simpsons es poden veure a Prime Video. The Sopranos a Movistar + i Max, i This is us a Disney Plus i Prime Video.
Si parlem de vincles sobrevinguts, com els de l’adopció, hi ha una pel·lícula d’animació infantil, recomanada a partir dels 4 anys, que aborda aquest tema. La meva mare és una goril·la (I què passa?) parla d’aquest tipus de vincle afectiu que es construeix a base de confiança i estima, que inclou un procés d’adaptació, i així queda reflectit en aquest film dirigit per Linda Hamback, que adapta la novel·la The Ape Star de Frida Nilsson i, a la vegada, incorpora el seu punt de vista com a nena adoptada que va ser. La pel·li parla de de la capacitat i la força de l’amor a l’hora de construir relacions que semblaven improvables. La trobeu a Filmin!
Aprofitant que a L’Eixida d’avui hem comptat amb la participació de la psicòloga Elisenda Pascual, no podem no parlar d’Això no és Suècia. Sèrie que neix, justament, de les sessions terapèutiques que l’Elisenda duia a terme amb un grup de famílies a Vallvidrera, entre les quals hi participava l’Aina Clotet, directora i actriu a la sèrie… En els materials extres hi trobareu part d’aquestes sessions on es parla dels reptes de la criança avui dia. Els vincles que fan les mares i pares a la teràpia són una altra tribu on trobar acompanyament. De què tracta Això no és Suècia? La Mariana i en Samuel s’han traslladat a un barri idíl·lic, l’indret perfecte per criar les seves criatures de manera més sana i respectuosa. Estan envoltats de veïns amb les seves mateixes aspiracions, cap més admirable que l’Annika, la mare soltera sueca que viu a la casa del davant. Però quan una tragèdia assola la família de l’Annika, les certeses de la Mariana i el Samuel comencen a trontollar. Aquesta pressió i la recerca de l’excel·lència s’acaben convertint en una trampa. La trobareu a 3Cat i a RTVE Play.
I parlant d’acompanyament, us proposo el documental de la directora xilena Maite Alberdi La memoria infinita, per viatjar, amb una mirada sensible i respectuosa a l’univers de la parella formada per Augusto i Paulina, que després de 25 anys de relació afronten la malaltia de l’Alzhéimer, que comença a fer estralls en la memòria del periodista cultural i aclamat cronista dels crims del règim de Pinochet. La seva manera de vincular-se va mutant, evidenciant l’amor, el dolor i també el sentit de l’humor amb què Paulina, actriu i exministra de Cultura del govern xilè afronta la responsabilitat de les cures en la parella. L’accés a la intimitat, la creativitat per superar els reptes, la necessitat de mantenir viva la memòria d’Augusto, i la memòria d’un país, es barregen amb honestedat en aquest film que no pot fer més que captivar el públic espectador i celebrar aquest amor genuí. Disponible a Filmin i Movistar +
Maite Alberdi també és autora de La once, pel·lícula de no ficció que configura un homenatge a les amigues, i que va més enllà del pas del temps. En aquest documental veiem les trobades que, cada mes organitzen un grup d’amigues, senyores de setanta-llargs-vuitanta anys, que queden per prendre el te. Absolutament entranyable a la vegada que absolutament allunyada d’una sèrie emblemàtica sobre l’amistat.
Perquè si parlem de les amistats, la família de cor, la família escollida… no ens podem oblidar de Monica, Rachel, Ross, Chandler, Joey i Phoebe, el grup de Friends més conegut del món. Poca cosa puc afegir sobre aquest fenomen mundial: un grup d’amics i amigues i veïns de replà, es reuneixen per prendre cafè al Central Perk de Nova York, on passen coses molt divertides, d’altres hilarants, amb el just toc dramàtic i molt d’amor romàntic, mentre tenen lloc cameos emblemàtics com els de Júlia Roberts i Bruce Willis. La sèrie, creada i produïda per Marta Kauffman i David Crane, va estar deu anys en antena. Es pot recuperar a Movistar + i Max.
De la construcció de famílies per elecció també en parla La amiga de mi amiga, de Zaida Carmona. Aquesta comèdia romàntica lèsbica retrata les anades i vingudes amoroses d’un grup d’amigues enamorades de l’amor que comparteixen el seu dia a dia a la ciutat de Barcelona. El seu estil amateur i la seva vocació minoritària la fan una pel·lícula honesta i desacomplexada. Amb el pop i l’autoficció com a teló de fons assistim a un joc que s’inicia quan Zaida, després d’una ruptura, torna a la ciutat. Disponible a Filmin.
La soledat sovint és motor de cerca de connexions, per això a la pel·lícula d’animació Robot Dreams, de Pablo Berger, Dog, un gos solitari que viu a Manhattan es compra un robot perquè sigui el seu amic. Una nit d’estiu, amb gran pena, Dog es veu obligat a abandonar el robot a la platja… La pel·lícula, basada en la novel·la gràfica de Sara Varon, explora la fragilitat de l’amistat, la solitud, la pèrdua i la reconciliació de forma notable. La trobareu a Movistar +, Filmin i Apple TV.
I abans d’acomiadar-me us deixo amb l’última recomanació, una producció que no ha estat prou reivindicada: la sèrie Hacks, la qual fabula sobre les relacions laborals amb consciència feminista i social, i mooolt d’humor. Us explico: Ava és una jove còmica cancel·lada per un desafortunat tuit que ha d’acceptar una feina a Las Vegas com a escriptora per Deborah Vance, una vella glòria de l’stand-up comedy. Les protagonistes es troben estancades en les seves respectives carreres i es veuen obligades a treballar juntes. L’humor de Deborah està desactualitzat i Ava està cridada a sacsejar-lo aportant noves idees. Totes dues es necessiten i això genera certa toxicitat en la relació, que passa per moments d’admiració, d’odi, d’apreci i d’alguna que altra traïció. Ambdues s’adonen que les diferències les fan fortes i millors, però no sempre estan disposades a admetre-ho.
La trobareu, i la disfrutareu mooolt, a Max! No us la perdeu!
Les claus 'no tan tòpiques' de l'art d'acompanyar
Això d’acompanyar, per molt que busquem, no entén de fórmules fixes ni perfectes. Va d’atrevir-se a explorar modalitats i possibilitats.
El contestador d’avui és una mica especial, perquè ja que va de vincles i de l’art d’acompanyar, hem volgut convidar a unes persones molt especials amb qui ens vinculem sovint per tirar endavant aquest projecte: El despertador.
Persones de les que tenim el luxe d’aprendre a nivell humà i també de l’art d’acompanyar. I precisament per això els vàrem preguntar per alguna clau amagada i no tan tòpica, que havien descobert a l’hora d’acompanyar a les persones en la seva tasca diària en El despertador. Us compartim la breu conversa que van tenir la Míriam Martí, la Maricel Ruiz, l’Anna Soriano i el Jordi Esqué.
Clica la imatge per escoltar la conversa
Una mirada endins: La maleta oblidada
Per Jordi Muñoz
Ell em va mirar i aleshores em vaig veure. El seu somriure em va fer recordar tot allò que la pols dels anys havia enterrat en aquell altell. Arraconada en l’oblit florit del prescindible.
Els seus ulls, negats encara per una solitud insistent, brillaven amb el reflex del meu mirall i els primers compassos d’aquella melodia, suau i tendra, que li regalava per acaronar-li l’ànima.
Mentre s’arremangava apressat la màniga mocada per anar recollint cadascun dels seus tresors que màgicament guardava en els meus compartiments, va adonar-se que si mantenia tot allò amb ell mai més se sentiria sol.
La llum de la mirada d’aquell infant va fer retrobar-me amb la meva essència. M’havia anat marfonent durant tant temps, menystinguda per eleccions que obeïen a prioritats més efectistes que importants, que havia omès el veritable poder que acollia en el meu interior.
El temps de les carícies havia tornat per quedar-se. No hi ha res més important que l’espai per apreciar amb cura i tacte el que batega endins. I jo no podia negar al món aquest regal tan valuós.
Conta la llegenda, que a partir d’aquell moment la maleta no va deixar de viatjar de mà en mà, omplint tants cors de benestar. Era tan especial i es va fer tan indispensable que li van posar nom: amor propi.
Bonus track: preguntes regal per acabar
- Amb qui t’agradaria vincular-te d’una altra manera?
- Quan tens conflicte amb algú a qui estimes què és més important per a tu: tenir raó o viure millor?
- I a l’hora d’acompanyar: Què té més pes per a tu: que t’escoltin o escoltar? Que t’entenguin o comprendre tu?
- Acompanyes per donar solucions o perquè l’altre trobi les seves?
Un article de:
Mariona Rabasa,
comunicadora audiovisual i responsable de
comunicació d’El despertador.
Jordi Muñoz,
coach, recreador personal i musicoterapeuta,
codirector d’El despertador.
Articles relacionats:
Categories: Creativitat, Ràdio, Uncategorized @ca